België; zeer aantrekkelijk om een auto te kopen

Na Duitsland is België het meest populaire land, waar Nederlanders een auto kopen. De belangrijkste reden om in België een auto te kopen is toch wel de scherpe prijzen die gehanteerd worden, die zijn in Nederland vele malen hoger. Maar net zoals een auto importeren uit Duitsland brengt ook een auto kopen in België een berg handelingen met zich mee. Als je een auto gaat kopen in België, wat moet je dan weten?

Hoe voer je een auto vanuit België in?

Een auto kopen in België brengt net zo goed regels met zich mee als dat je een auto importeert vanuit een ander land. Net zoals Duitsland heeft ook België regels waaraan je moet voldoen. Die regels kunnen per land verschillen.

Wat je in België in ieder geval geregeld moet hebben is het volgende:

  • Transportkentekenplaten voor de rit naar je huis
  • Aankoopkeuring van de desbetreffende auto
  • BPM aangifte

Transportkentekenplaten

Als je in België een auto koopt, dan krijg je de auto mee zonder kentekenplaten, die blijven namelijk achter bij de verkoper. In België is het zo dat een kentekenplaat op naam staat en niet bij de auto hoort zoals in Nederland.

Zonder kentekenplaten kun je de auto niet naar Nederland rijden. Je hebt om de auto te importeren speciale transportkentekenplaten nodig. Er zijn twee mogelijkheden om aan transportkentekenplaten te komen.

Je koopt een Belgisch exportkenteken: Een Belgisch exportkenteken heeft als nadeel dat hij alleen in België geldig is. Vanaf het moment dat je de grens overgaat, moet je je auto voorzien van een Nederlands kenteken, anders ben je in overtreding en kun je een fikse boete oplopen. Denk niet dat het jou niet overkomt, want de Belastingdienst en de Politie voeren regelmatig controles uit op de grens.

Je koopt vooraf een Nederlands transportkenteken: Een Nederlands transportkenteken kun je de hele rit gebruiken om je auto vanuit België naar Nederland te rijden. Dit transportkenteken kun je vooraf bestellen en gebruiken op het moment dat je de auto in België gaat ophalen.

RDW keuring in Nederland

Fijn je auto is in Nederland, maar dan ben je er nog niet. Het transportkenteken is niet het kenteken dat permanent op je auto mag blijven zitten. Je auto heeft een Nederlands kenteken nodig. Om het Nederlandse kenteken te kunnen krijgen moet je auto gekeurd worden bij het RDW (Rijksdienst van het Wegverkeer).

Bij het RDW wordt je auto gecontroleerd op zijn technische staat en het chassisnummer. Als het om een auto gaat die ouder is dan 4 jaar, dan kun je hem direct ook APK laten keuren bij het RDW.

Zo’n RDW onderzoek neemt maar een kleine 20 minuten in beslag. Zorg ervoor dat je de CVO-papieren van de auto bij je hebt. Dit laat de keuring sneller verlopen en zo kunnen gelijk de technische gegevens in het systeem verwerkt worden.

BPM aangifte bij de Belastingdienst

In tegenstelling tot andere Europese landen rekent Nederland BPM (Belasting van personenauto’s en motorrijwielen) over een auto. Als je dus een tweedehands auto in België koopt dan moet je daar in Nederland nog een rest-BPM over betalen. Hiervan moet je aangifte doen bij de Belastingdienst.

Weet je zelf niet goed hoe je het beste de BPM kunt berekenen, dan kun je dit ook laten doen door een bedrijf die hierin gespecialiseerd is.